R E K L A M A
Strona główna Artykuły Miszmasz Badania User Experience – czym są i w jakim celu warto je...

Badania User Experience – czym są i w jakim celu warto je robić?

0
Badania User Experience - czym są i w jakim celu warto je robić?
Badania User Experience - czym są i w jakim celu warto je robić?

Logiczne jest, że chcąc sprawdzić funkcjonalność i działanie jakiegokolwiek produktu, musimy go przetestować. Zwraca się wtedy szczególną uwagę na opcje, którymi często będzie posługiwać się osoba korzystająca. Tak samo działa to w przypadku testowania różnego rodzaju aplikacji czy stron internetowych.

Taką właśnie czynność nazywa się badaniami ux. Tłumacząc zwrot “user experience” na język polski możemy zauważyć, że mamy do czynienia z doświadczeniami użytkownika. Dokładnie o to w tym wszystkim chodzi. Na czym konkretnie polega analiza user experience i dlaczego korzystanie z niej jest tak ważne? 

Po co wykonuje się badania UX? 

Każdy przedsiębiorca zdaje sobie sprawę z tego, jak duży jest obecnie poziom konkurencji na rynku. Ogromny wpływ na to ma także obecność internetu. Nic więc dziwnego, że właściciele firm coraz chętniej decydują się na zakładanie swoich stron i profili w sieci. Głównym sposobem na sukces jest pełne skupienie się na konsumencie.  

Klient przeglądający naszą witrynę lub aplikację oczekuje od niej przejrzystości i łatwego rozeznania się po wszystkich oferowanych opcjach. W przypadku, gdy ciężko mu się odnaleźć i otrzymać to, czego szuka – decyduje się na przejście do konkurencji. Badania UX mają na celu właśnie sprawdzenie użyteczności strony z perspektywy klienta i zasugerowanie zmian, które właściciel powinien wprowadzić. Dobrze zoptymalizowany produkt interaktywny jest tak samo ważny, jak jakość asortymentu oferowanego przez sprzedawcę. 

Metody badań UX 

Sposobów na badania user experience jest mnóstwo. Zaliczamy do nich te odbywające się już na starcie projektowania aplikacji oraz te, których wdrażanie następuje już w czasie działania strony. Badania ux dzielimy z reguły na dwie grupy: metody jakościowe, a także ilościowe. Dzięki pierwszej grupie, uzyskamy informacje na temat tego, gdzie użytkownik widzi problem w trakcie korzystania z aplikacji. Metoda ilościowa przeprowadzana jest natomiast z myślą o statystykach pozwalających na podjęcie decyzji o wprowadzeniu zmian w interfejsie, korzystnych dla użytkowników. 

Wewnątrz obu grup, kryje się ogromna liczba konkretnych sposobów na przeprowadzanie badań użytkownika. Bardzo ciekawym okazuje się eye-tracking. Polega on na śledzeniu ruchu gałek ocznych osoby badanej, co ma na celu sprecyzowanie najbardziej rzucających się w oczy elementów na stronie. Często, sporo uwagi poświęca się także wywiadom. Indywidualne spostrzeżenia badanych osób mają ogromny wpływ na stworzenie statystyki określającej, jakie zmiany należy wprowadzić.  

Kiedy zdecydować się na przeprowadzenie badań ux? 

Badania user experience (https://waynet.pl/uslugi/projektowanie-i-badania-ux/) świetnie sprawdzą się w przypadku wykrycia problemów, na które użytkownicy odwiedzający naszą witrynę napotykają regularnie. Ponadto, możemy dowiedzieć się, jakie czynniki znacząco irytują ich podczas poruszania się po stronie.  

Firmy oferujące przeprowadzanie badań ux sugerują, aby w celu redukcji kosztów tej usługi, zacząć korzystać z niej jeszcze na etapie projektowym witryny lub aplikacji. Zdecydowanie pomoże to zaoszczędzić koszty, które musielibyśmy poświęcić na późniejsze poprawianie gotowych już szablonów. 

Nauka języka w domu? To możliwe!
Dlaczego warto odwiedzić Karkonosze i okolice

BRAK KOMENTARZY

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here

jedenaście − 7 =

Exit mobile version