Trendy młodzieżowe w Internecie
Trendy młodzieżowe w Internecie

Świat, którym się otaczamy zmienia się z dnia na dzień, dlatego niczym szokującym powinien być stały rozwój świata cyfrowego, który chcąc nie chcąc jest obecny w naszej codziennej egzystencji. W związku z tym dynamicznym i niekontrolowanym rozwojem takich narzędzi jak social media powstał Krajowy Instytut Mediów, który bada i dostarcza kompleksową, jak również rzetelną wiedzę na temat współczesnego wykorzystania mediów. 

Tendencja użytkowania Internetu i mediów społecznościowych w nim istniejących spodziewanie największa jest wśród młodzieży. Według badań przeprowadzonych przez KIM aż 92,1% młodzieży w wieku 10-15 lat korzysta z komputerów, starsza grupa podmiotu badań czyli młodzież  w grupie wiekowej 16-24 lata aż w 93,7% ich użytkuje komputerów. Obecnie nastolatki spędzają przeciętnie w Internecie prawie 5 godzin dziennie, w dniach wolnych od szkoły czas ten wydłuża się do 6 godzin i 10 minut, a blisko co dziesiąty nastolatek spędza w sieci około 8 godzin dziennie. Pytanie, które od razu może się nasunąć brzmi – jakie aktywności wykonuje młodzież podczas tak długiego spędzania czasu w Internecie? 

Odpowiedzi na te pytanie znajdziemy w coraz większej ilości artykułów, bowiem temat ten zyskuje na popularności i staje się coraz częstszym podmiotem badań statystycznych, socjologicznych oraz psychologicznych. Według Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) aż 75% tego czasu poświęcane jest na kontaktowanie się ze znajomymi, tyle samo procent wynosi odsetek słuchania przez młodzież muzyki w Internecie, 69% wyniosło oglądanie filmów, zaś 50% tego czasu poświęcane jest na przeglądanie portalów społecznościowych. Mniejszą popularnością cieszy się przeglądanie zdjęć, vlogów i filmików, gdyż około 30% czasu spędzanego w Internecie jest przeznaczone na tę aktywność.  Szukanie informacji do szkoły to 28% czasu, zaś najmniejszych odsetkiem (poniżej 5%) cieszą się aktywności takie jak: zawieranie nowych znajomości, czytanie blogów lub ich prowadzenie oraz granie w gry hazardowe. Warto również wspomnieć o grach, które są w 23% spędzania czasu w Internecie. 

W poprzednim akapicie jasno zostało stwierdzone że, media społecznościowe oraz serwisy masowego przekazu są bardzo popularne wśród środowiska nastolatków. Najpopularniejszą aplikacją i jednocześnie platformą mediów społecznościowych wśród tej grupy społecznej jest TikTok, który według badań przeprowadzonych w 2023 cieszy się popularnością wśród 37% młodzieży, zasięg ten jednak jest mniejszy o jeden punkt procentowy niż w 2022. Drugim najpopularniejszym portalem jest Snapchat, który również zajmuje czołową pozycję w rankingu aplikacji, bowiem cieszy się wskaźnikiem 27% popularności, zaraz za nim jest Instagram z wynikiem 23%. Wysoką sławą cieszą się również serwisy, w których można oglądać filmy, bowiem 31% nastolatków używa codziennie Netflixa, a 28% wcześniej wspomnianego YouTube.  

Podsumowując, dzisiejsza młodzież spędza coraz więcej czasu w Internecie oraz portalach społecznościowych w nim zawartych. To tam poznają osoby, komunikują się ze znajomymi rozwijając w ten sposób swoje kontakty społeczne. Tendencja ta jednak jest wzrostowa, oznacza to, że z roku na rok młodzież będzie korzystać z Internetu i social mediów więcej. W związku z tym osoby pracujące z młodzieżą muszą zmierzyć się z koniecznością uwzględnienia obecnych trendów w zachowaniach młodzieży podczas przygotowywanie i prowadzenia swoich działań.

W projekcie Academy of Youth Worker 2 Stowarzyszenie Ludzi Aktywnych z Łodzi wraz z partnerami z Macedonii, Bułgarii i Grecji przygotowało zestaw materiałów oraz narzędzi, które mają wesprzeć youth workerów w zaangażowaniu młodzieży w działania edukacji pozaformelnej.

Zachęcamy do odwiedzenia strony WWW projektu – youthacademy.net i zapoznania się z wytworzonymi materiałami – zbiorem scenariuszy oraz wirtualnymi escape room’ami.

Trendy młodzieżowe w Internecie

Neony LED - modny akcent w nowoczesnych wnętrzach
Jak rozpoznać zagrożenia w internecie? 5 zasad bezpieczeństwa w sieci