Z pewnością nie raz zdarzyło Ci się zapomnieć gdzie położyłeś komórkę, gdzie spotkałeś osobę, która właśnie powiedziała Ci: „Cześć”, czy też ważnego słówka na klasówce z angielskiego.

– Skleroza – mruczysz pod nosem i …zapominasz o tym fakcie. Przynajmniej do czasu, kiedy zobaczysz ocenę ze sprawdzianu.

Nie musi jednak być tak źle. Sprawność pamięci – umiejętność opanowania nowego materiału i wykorzystania go w przyszłości można ulepszyć. Poniżej kilka rad zarówno dla tych, którzy szczycą się znakomitą pamięcią (żeby taka pozostała), jak i dla tych, którzy od czasu do czasu mają „luki”.

Gimnastyka mózgu

Z pewnością spotkaliście się z powiedzeniem: „Organ nieużywany zanika”. Twierdzenie to zawiera prawie 100% prawdy, a zatem rozwiązuj krzyżówki, rebusy, quizy. Pokochaj zagadki i kryminały Agathy Christie, gdzie mordercę odnajdziesz drogą dedukcji. Baw się słowami i liczbami, rymuj, dodawaj i odejmuj w pamięci. Im częściej zmuszasz mózg do sięgania do „baz danych” w nim zawartych tym lepiej pobudzasz powstawanie nowych połączeń nerwowych.

Odkrywaj nowe umiejętności, rozbudź pasje

Czerpanie ze swoich pasji radości i poświęcenie im całej energii to rewelacyjny przepis na długowieczność (Pablo Picasso pracował w swoim atelier aż do 91 roku życia oddając się temu, co kochał). Zapisz się zatem na lekcje języka i ćwicz słówka. Rozpocznij kurs komputerowy i surfuj zapamiętale po internecie odkrywając nowe zasoby informacji.

Ruch to zdrowie

Nie da się zaprzeczyć, że wysiłek fizyczny to prawdziwy zastrzyk młodości dla twojego mózgu. Dzięki ćwiczeniom, zwłaszcza wykonywanym na świeżym powietrzu, do krwi trafia większa ilość tlenu. Tym samym twoje szare komórki są bardziej pobudzone, aktywniejsze.

Ponadto ćwiczenia zmuszają ponadto organizm do wytwarzania czynnika wzrostu, który ma zasadnicze znaczenie dla funkcjonowania i żywotności neuronów.

Gimnastyka zapobiega też przedwczesnemu wiotczeniu mięśni, poprawia ich wydolność, wielkość i wytrzymałość. Zatem do biegu gotowi…

Nie denerwuj się

O zgubnym wpływie stresu nie trzeba nikogo przekonywać. Opanowany perfekcyjnie materiał nie wytrzymuje starcia z profesorem ulatując w siną dal? Chyba wszyscy znamy takie przypadki, że po wyjściu z egzaminu wiedza nagle wraca na swoje miejsce i wyrzucamy sobie bezmyślność na teście. A wystarczy…przestać się stresować.

Stres sprzyja wytwarzaniu hormonów niszczących komórki hipokampa (struktura odpowiedzialna za pamięć operacyjna). Nadmiar pracy, hałas, brak wypoczynku są wrogami mózgu. Zatem zamiast spędzać noc przed egzaminem na gorączkowych powtórkach pomedytuj, poczytaj dobrą książkę i wyśpij się.

Wiedza na talerzu

Ciężkie i trudno strawne posiłki wywołują uczucie osłabienia, dbaj zatem by na twoim talerzu znalazły się kąski zawierające niską zawartość tłuszczu, a sporą zawartość białka. Na stan mózgu dobrze wpływają także mikroelementy, takie jak cynk, (rybki morskie, warzywa strączkowe), miedź i magnez (orzechy). Sprawność naszej pamięci pobudzą także przeciwutleniacze zawarte choćby w jagodach i szpinaku.

Sprawność umysłową możesz wspomóc właściwym stylem życia. Zatem przed klasówką, zamiast zamartwiać się i załamywać wybierz się na spacer chrupiąc orzeszki, pomedytuj na ławce w parku, weź kilka głębokich wdechów, zrób surówkę z owoców dla przyjaciół. I wyśpij się dobrze, żeby wypoczęty umysł sięgnął do zmagazynowanych pokładów wiadomości niezbędnych do zaliczenia przedmiotu. Przecież umiesz wszystko na „5”!

Przygotowała
Justyna Gul

Gimnastyka umysłu przed sesją
Oceń ten artykuł


Komunikacja - podstawy
Wywiad: Sebastian 'Woland' Pietrzak