19.3 C
Warszawa
sobota, 27 lipca 2024

Język polski

Marcin Borowicz

Marcin Borowicz

0
Marcin Borowicz był synem zubożałego szlachcica. Jego rodzice pragnęli by ich dziecko zdobyło wiedzę, a w szczególności poznało język rosyjski, który był językiem urzędowym na terenie tego zaboru. Już jako ośmiolatek został odwieziony z rodzinnych...
Historia Janko Muzykanta

Historia Janko Muzykanta

0
Janko głównym bohater nowelki Henryka Sienkiewicza pt.: "Janko Muzykant". Nowelka ma za zadanie pokazać ludziom zamożnym jak cierpią dzieci z biednych XIX wiecznych domów. Janko urodził się jako chuderlawe dziecko. Najmądrzejsze kumy ze wsi były...
W jakim stopniu artysta ma prawo ingerować w przekonania patriotyczne, moralne i religijne społeczeństwa?

W jakim stopniu artysta ma prawo ingerować w przekonania patriotyczne, moralne i religijne społeczeństwa?

0
W dzisiejszych czasach coraz częściej spotykamy się ze śmiałymi odzewami ze strony artystów. Coraz częściej przedstawiane są w galeriach wystawy, których jeszcze klika lat temu samo publiczne prezentowanie było sprzeczne z etyką i moralnością....
ANTYK – ogólna charakterystyka epoki

ANTYK – ogólna charakterystyka epoki

0
Antyk (inaczej starożytność) to epoka, która obejmuje piśmiennictwo od czasów najdawniejszych (początki piśmiennictwa ok. XIII w. p.n.e.) do V w. n.e. Umowna data końca epoki starożytnej to 476 r. - data upadku Cesarstwa Zachodniorzymskiego. Piśmiennictwo: Pismo...
RENESANS – ogólna charakterystyka epoki

RENESANS – ogólna charakterystyka epoki

0
Definicja pojęcia "renesans" i geneza epoki. Epoka, w dziejach kultury zwana renesansem, rodowodowo związana z Włochami, nosi nie włoskie, lecz francuskie miano "renaissance", co oznacza dokładnie odrodzenie. Nazwą tą, jako terminem historyczno-literackim, posłużyli się świadomie...
BAROK – ogólna charakterystyka epoki

BAROK – ogólna charakterystyka epoki

0
Barok, w najszerszym tego pojęcia znaczeniu, to w historii kultury europejskiej epoka obejmująca zjawiska artystyczne końca XVI, XVII i pierwszej połowy XVIII wieku. Pochodzenie terminu "barok" Termin "barok" zapożyczono z historii sztuki, gdzie stosowany był dla...
OŚWIECENIE – ogólna charakterystyka epoki

OŚWIECENIE – ogólna charakterystyka epoki

0
Oświecenie było pierwszą epoką w nowożytnych dziejach formacją kulturową całkowicie świadomą swego istnienia. Ówcześni mówili często o swych czasach jako o "wieku rozumu" (w Anglii), "wieku filozofów" (we Francji), wieku "oświeconym" lub "epoce świateł"....
ROMANTYZM – ogólna charakterystyka epoki

ROMANTYZM – ogólna charakterystyka epoki

0
W poniższym wypracowaniu znajdziesz szczegółowe informacje na temat Romantyzmu. Ramy czasowe romantyzmu europejskiego Romantyzm to okres w dziejach kultury i literatury europejskiej przełomu XVIII i XIX w. Romantyzm powstał na fali europejskich ruchów wolnościowych, które nawiązywały...
ŚREDNIOWIECZE – ogólna charakterystyka epoki

ŚREDNIOWIECZE – ogólna charakterystyka epoki

0
Średniowiecze i jego charakterystykę możemy ująć następująco. Ramy czasowe Średniowiecza Terminem tym określa się epokę historii i kultury europejskiej między czasami starożytnymi a nowożytnymi. Początek średniowiecza wiąże się z 476 r. n.e., tj. upadkiem Cesarstwa Zachodniorzymskiego,...
POZYTYWIZM – ogólna charakterystyka epoki

POZYTYWIZM – ogólna charakterystyka epoki

0
W poniższym wypracowaniu dowiesz się wszystkiego na temat pozytywizmu. Główne cechy ideologii pozytywistycznej Pozytywizm wywodził się z nurtu filozoficznego oświecenia, który przeciwstawiał się metafizyce, a więc wszelkim teoriom idealistycznym, nienaukowym, trudno przyswajalnym przez umysł ludzki, a...
MŁODA POLSKA – ogólna charakterystyka epoki

MŁODA POLSKA – ogólna charakterystyka epoki

0
Tak naprawdę "Młoda Polska" to tylko jedno z określeń tej epoki. Występują również takie nazwy jak "neoromantyzm", "modernizm", "symbolizm". Ramy czasowe Za początek epoki przyjęto datę 1891 r. (wydanie pierwszego tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera), której towarzyszyły nowe...
XX-LECIE MIĘDZYWOJENNE – ogólna charakterystyka epoki

XX-LECIE MIĘDZYWOJENNE – ogólna charakterystyka epoki

0
Dwudziestolecie międzywojenne to okres między pierwszą a drugą wojną światową - jeden z najkrótszych okresów literackich w dziejach literatury, okres bardzo zróżnicowany. Periodyzacja i tło historyczne Pierwsza wojna światowa doprowadziła do zmiany układu sił wśród państw...
Antropocentryzm – prądy, kierunki, filozofia

Antropocentryzm – prądy, kierunki, filozofia

0
Antropocentryzm to pogląd filozoficzny. Jego nazwa pochodzi od gr. słowa "anthropos" - "człowiek". Pogląd filozoficzny, według którego człowiek jest ośrodkiem i celem wszechświata. Doktryna ta zyskała dużą popularność w renesansie w związku z wystąpieniem zjawiska humanizmu,...
WSPÓŁCZESNOŚĆ – ogólna charakterystyka epoki

WSPÓŁCZESNOŚĆ – ogólna charakterystyka epoki

0
Najnowsze dzieje naszego piśmiennictwa, nazywanego umownie literaturą współczesną, określają dwa zwrotne momenty w historii naszego narodu: wrzesień 1939 r. i czerwiec 1989 r. Daty te tworzą ramy czasowe tego okresu. Czynniki kształtujące literaturę współczesną Literaturę lat...
Martyrologia Narodu w Dziadach cz.III

Martyrologia Narodu w Dziadach cz.III

0
Akcja pierwszej sceny Dziadów rozgrywa się w celi Konrada, w klasztorze bazylianów, zamienionym wówczas na więzienie. Więźniowie spotykają się w wieczór wigilijny w jednej celi, opowiadają o nieprawnych sposobach więzienia, bez przedstawienia dowodów winy,...
Charakterystyka narodu polskiego w Dziadach cz.III

Charakterystyka narodu polskiego w Dziadach cz.III

0
Czym jest charakterystyka polskiego narodu w trzeciej części Dziadów? Poszczególne sceny dramatu przynoszą również charakterystykę polskiego społeczeństwa, które nie było całkowicie jednomyślne. Zdecydowanie przeważali patrioci, ale znajdowali się również w społeczeństwie kosmopolici, całkowicie obojętni na losy ojczyzny,...
Indywidualizm Romantyczny Wielkiej Improwizacji

Indywidualizm Romantyczny Wielkiej Improwizacji

0
Konrad, którego Mickiewicz uczynił poetą, cenionym przez przyjaciół i obdarzonym improwizatorskim talentem, ma wiele cech samego autora. Konrad w scenie II wygłasza monolog zwany "Wielką Improwizacją". Fragment ten jest owocem niezwykłego natchnienia poetyckiego, jednocześnie kreuje...
Mesjanizm Widzenia Księdza Piotra – Dziady cz.III

Mesjanizm Widzenia Księdza Piotra – Dziady cz.III

0
Poeta ukazując klęskę Konrada w Dziadach nie chciał pozostawiać czytelnika w przekonaniu, że naród polski nie ma już żadnej szansy na odzyskanie niepodległości. Tę nadzieję przedstawił autor w symbolicznym "Widzeniu Księdza Piotra". Rozpoczyna się ono...
Dziady cz.III – USTĘP

Dziady cz.III – USTĘP

0
Utwór Dziady cz. III kończy się tak zwanym "Ustępem", w którym poeta zawarł swe refleksje dotyczące despotycznych rządów carskich. Ta część utworu nie łączy się z dramatem ani pod względem fabuły, ani ze względu...
Dziady cz.III jako dramat romantyczny

Dziady cz.III jako dramat romantyczny

0
"Dziady" cz.III to jeden z najwybitniejszych polskich dramatów romantycznych, utwór o niezwykłej sile oddziaływania, zadziwiający różnorodnością zastosowanych środków artystycznych. Konrad jest typowym bohaterem romantycznym, jak Prometeusz skłócony z Bogiem, człowiek o wybitnej indywidualności, pełnym tragizmu,...

Pogoda

Warszawa
bezchmurnie
19.3 ° C
21 °
16.9 °
65 %
6.3kmh
0 %
sob.
29 °
niedz.
23 °
pon.
23 °
wt.
27 °
śr.
19 °
R E K L A M A

Najpopularniejsze

Najnowsze