Dziś dużo bardziej niż kiedykolwiek wcześniej potrzebujemy publicznej i jak najszerszej debaty na temat edukacji szkolnej naszych dzieci. Widzą to zarówno rodzice jak i nauczyciele. Bez przełomowych zmian, system będzie chylił się ku upadkowi, a w pierwszej kolejności ucierpią na tym dzieci. W dalszej perspektywie – całe społeczeństwo. Jakich zmian najbardziej potrzebuje polska szkoła?

Autorytet nauczyciela

W wielu państwach Unii Europejskiej, zawód nauczyciela cieszy się takim samym poważaniem, jak praca lekarza czy prawnika. W Polsce mamy sytuacją odwrotną. Zawód nauczyciela jest niedoceniany i nisko opłacany. Wynika to w dużej mierze z kulejącego systemu oraz kwestii finansowych związanych z wynagradzaniem nauczycieli. Strajki i protesty nie przyniosły jak dotąd znaczącej poprawy sytuacji, w której cierpią tak naprawdę wszyscy – sami nauczyciele, uczniowie, ich rodzice oraz całe społeczeństwo. Teoretycy kształcenia i wychowania są zgodni, że spośród różnych czynników decydujących o jakości i efektywności pracy szkoły – najważniejszym jest nauczyciel. Z pewnością współczesna szkoła potrzebuje odważnych, autonomicznych i innowacyjnych nauczycieli, którzy staną się kreatorami klimatu sprzyjającego sukcesom pedagogicznym ich samych oraz ich uczniów.

Nauka w dobie social mediów

Instagram, YouTube, Snapchat, TikTok i coraz nowsze platformy oraz aplikacje internetowe stanowią wyzwanie zarówno dla uczniów jak i nauczycieli. Ci pierwsi często otrzymują swoje pierwsze smartfony w wieku kilku lat. Nadawanie i odbieranie cyfrowego przekazu jest dla ośmio-, dziesięcio- i czy trzynastolatków intuicyjne oraz bezproblemowe. Jednocześnie ci sami uczniowie nie radzą sobie często z przeczytaniem kilkunastostronicowej noweli, nie mówiąc o jej streszczeniu czy napisaniu wypracowania. Odżegnywanie się od internetu czy social mediów w edukacji to wylewanie dziecka z kąpielą. Konieczne są lekcje dotyczące zagadnień związanych z dezinformacją w Internecie, ze szczególnym uwzględnieniem dezinformacji w mediach społecznościowych. Uczniowie powinni wiedzieć, jak rozpoznawać fake newsy i weryfikować informacje w Internecie, w jaki sposób dbać o higienę cyfrową, a także jak nie poddawać się dezinformacji.

Przeładowany program nauczania

Młodzież w ostatnich klasach szkoły podstawowej zaczyna spędzać na lekcjach, korepetycjach i nauce więcej czasu niż dorosły człowiek w pracy. Osiem godzin lekcji, następnie zajęcia dodatkowe, praca domowa i nauka do niezliczonych sprawdzianów. Trudno nie zauważyć, że jest to presja, której nie wytrzymałby niejeden pracownik korporacji.

Edukacja w epoce bullyingu

Bullying to słowo, które w języku angielskim oznacza tyranizowanie, zastraszanie. Zjawisko bullyingu, inaczej znęcania się, dotyczy dzieci i nastolatków i nigdy nie stanowiło takiego problemu jak dziś. Przyczyniają się do tego social media, które często stają się łatwym narzędziem do wyszydzania innych.

Zmiany – od czego zacząć?

Pierwszym krokiem do zmian jest publiczna debata. Przestrzeń do dyskusji o problemach w edukacji Fundacja EFC w ramach konkursu o Nagrodę im. prof. Romana Czerneckiego. Mogą wziąć w nim udział naukowcy, praktycy i publicyści, którym leży na sercu zmiana systemu edukacji. Nagroda w wysokości 10 tys. złotych przyznawana w kategorii naukowej, publicystycznej i specjalistycznej za artykuły poświęcone wyzwaniom, z którymi mierzy się polska szkoła. Co roku, do końca czerwca kapituła Nagrody czeka na prace konkursowe.

Więcej informacji: https://efc.edu.pl/programy/NagrodaCzerneckiego

Soczewki progresywne - charakterystyka
Pierwszy projekt modelarski – jak się za to zabrać?