Postępy w rozwoju dziecka są zazwyczaj ogromnym powodem do dumy dla rodziców. Jednak maluch zwykle potrzebuje na nie odpowiednio przeznaczonego czasu oraz wsparcia ze strony opiekunów. Zwykle problematyczna dla dziecka jest wymowa spółgłoski “r”. Czy zależy Ci na wsparciu swojego przedszkolaka podczas tego zadania? Koniecznie sprawdź nasz artykuł, a znajdziesz w nim łatwe ćwiczenia wspomagające. Nie przegap ich!
W tym tekście przeczytasz:
W jakim wieku dziecko zaczyna mówić poprawnie “r”?
Co bardzo ważne, u każdego dziecka proces nauki mówienia przebiega trochę inaczej. Bywa, że maluchy bardzo szybko łapią wymowę głosek i świetnie radzą sobie z tworzeniem poprawnych zdań w języku polskim. A to nie jest proste zadanie! Dlatego niektórym przysparzają problemy niektóre głoski. Natomiast wymowa “r” należy do najtrudniejszych zadań postawionych przed przedszkolakami i małymi uczniami. Czy można im to jakoś ułatwić?
Warto wspierać naukę wymowy głosek poprzez wspólne wykonywanie ćwiczeń logopedycznych. Jednak zawsze należy pamiętać, że nie ma reguły, która jasno określałaby czas, kiedy dziecko powinno zacząć prawidłowo wymawiać tę głoskę. Czasami sześciolatek może nie do końca dobrze mówić “r”. Najważniejsze jest wtedy to, aby trenować jego wymowę. Można w tym celu udać się do logopedy. Jednak nie zaszkodzą także wspólne ćwiczenia w domu. Wręcz przeciwnie.
Dlaczego dziecko ma problem z wymawianiem głoski “r”?
Zanim jednak podejmiecie z dzieckiem wspólną próbę poprawy wymawiania głoski “r”, należy się upewnić, co jest przyczyną jego trudności z prawidłową artykulacją. Powodów, przez które maluch nie wymawia prawidłowo “r” może być mnóstwo. Pamiętaj, że przyczyną może być również zbyt wczesna nauka mówienia tej głoski.
Powszechne są trudności z wymową “r”, które spowodowała nieprawidłowa budowa języka u malucha. Może być on za długi, za krótki, za gruby albo wędzidełko, które znajduje się pod nim, jest nie wystarczająco długie, aby dziecko mogło swobodnie artykułować niektóre dźwięki. Te ewentualne powody problemów z wymową głoski “r” łatwo zdiagnozuje specjalista. Dlatego warto się udać do logopedy, gdy uważasz, że problem z mówieniem “r” jest poważny.
Niska sprawność języka to kolejny powód tych trudności. Jeżeli jest on zbyt napięty albo osłabiony wymowa “r” może stanowić dla malucha niemałe wyzwanie. Równie istotne w walce o poprawne mówienie głosek mogą być zaburzenia słuchu u dziecka.
Jak skutecznie wesprzeć dziecko w nauce wymawiania głoski “r”?
Aby ćwiczenia z dzieckiem przynosiły odpowiednie rezultaty, warto je robić w atmosferze zabawy i luzu. Jeżeli maluch poczuje przyjemność ze wspólnej zabawy z rodzicem, będzie z chęcią do niej wracał w przyszłości. W tym celu warto zacząć od prostego naśladowania dźwięków zwierząt czy przedmiotów. Tupot kopyt konia, parskanie konia czy dzwonek starego budzika to tylko niektóre z podstawowych zadań, którymi zajmiecie się z dzieckiem.
Kolejnym ćwiczeniem niech będzie oblizywanie talerza. Można także próbować lizać lizaka oddalonego od ust, zakładania czubka języka na górną wargę czy zdmuchiwania z czubka języka kawałków papieru. Twoja inwencja do wymyślania zabaw wykorzystujących ruch języka jest także wskazana.
Pamiętaj, że wspólne ćwiczenia z dzieckiem to tylko dodatek do nauki wymowy głosek. W razie poważnych problemów z ich artykulacją koniecznie udaj się do logopedy. Mamy nadzieję, że Twój podopieczny doskonale opanuje wymowę każdej głoski w możliwie jak najkrótszym czasie. Trzymamy za to kciuki