Każdemu z wystąpień publicznych towarzyszy prezentacja slajdów. Jak przygotować swój wykład, by zaciekawił odbiorcę? Jaki zachować schemat, by ilość słów nie znudziła, a przygotowanie materiały audiowizualne przykuwały uwagę. Poznaj zasady dobrej prezentacji, dzięki którym osiągniesz sukces.

Zasada nr 1 – Dobry początek prezentacji udaną wizytówką mówcy

Istnieje wiele zasad mówiących o tym, jak zaczynać prezentację. Poza oczywistym slajdem tytułowym i agendą kluczowy jest layout. To dzięki niemu już na wstępie zyskamy sobie przychylność słuchających i pokażemy swój profesjonalizm w działaniu. Slajd tytułowy powinien zawierać temat oraz imię i nazwisko osoby referującej. Pamiętaj o tym, by kolorystyka współgrała z tematem, nie była zbyt jaskrawa i oparta na wzorzystym motywie, a umieszczone zdjęcie, gif lub krótki filmik utożsamiały się z tematem i środowiskiem, w którym przyszło nam mówić.

Zasada nr 2 – Zasady dobrej prezentacji, czyli więcej nie oznacza lepiej

To, co najważniejsze w prezentacji to ilość słów. Zamiast zdań stosuj krótkie hasła, które przywołują dany temat. Ograniczenie ilości słów wpływa korzystnie na dynamikę i uruchamia aktywność po stronie odbiorców. Hasła powinny zawierać elementy wizualne, tu sprawdzają się zdjęcia, gify oraz krótkie filmiki. Jeśli mówisz o środowisku osób bezdomnych, umieść zdjęcie dziecka, które prosi o pomoc. Emocjonalna fotografia uruchomi odbiorców i stworzy pole do dyskusji. Pamiętaj jednak, by unikać kontrowersji i nie obrażać niczyich uczuć. Nigdy nie wiesz, kto jest Twoim odbiorcą, nawet jeśli myślisz, że środowisko znasz doskonale.

Zasada nr 3 – Unikaj animacji z Power Pointa

Aplikacja Power Point oferuje wiele rodzai animowania swoich slajdów. Z jednej strony, w jakimś celu zostały te narzędzia stworzone, z drugiej jest to zbędny dodatek, jeśli Twoja prezentacja zawiera choćby dwie z wyżej wymienionych zasad dobrej prezentacji. Treść i materiały audiowizualne są zupełnie wystarczające przy zachowaniu estetyki wykonania. Ilość haseł do ilości grafik powinna być proporcjonalna. Dodatkowe materiały filmowe są skutecznym zamiennikiem animowania przez standardowe narzędzie. Jeśli mimo to chcesz animować swoją prezentację, bezpiecznym wyjściem będzie płynne, animowane przejście slajdu. Ograniczaj się do minimum.

Zasada nr 4 – Unikaj zbędnych elementów

Już na etapie kształcenia wyższego przekazywane są treści o tym, że prawidłowa prezentacja powinna zawierać na każdej stronie numerację, stopkę z imieniem i nazwiskiem osoby referującej oraz dane kontaktowe. Dlaczego? Odbiorcy w każdej chwili mogą chcieć zapisać kontakt do referującego, by w przyszłości mieć możliwość nawiązania współpracy. Nic bardziej mylnego! Dane kontaktowe mówcy powinny zostać umieszczone na ostatniej stronie, by zainteresowani mogli je zapisać. Dodatkowym, atrakcyjnym narzędziem jest przekazanie obecnym mini-prezentacji w formie druku. Unikniemy pytań o kontakt i przerywania w trakcie pokazu.

Zasada nr 5 – Sprawdź pisownię oraz estetykę swojego pokazu multimedialnego

Guy Kawasaki wymyślił regułę 10/20/30. Istotne jest, by 10 slajdów prezentacji referować 20 minut przy zachowaniu czcionki 30. To złoty klucz zasad dobrej prezentacji. Jeżeli wydaje Ci się, że Twoja praca została zakończona, zatrzymaj się i wróć do pierwszego slajdu. Kończąc pracę, pamiętaj o tym, by sprawdzić pisownię i poprawność swojego tekstu. W Internecie znajdziesz wiele darmowych narzędzi online do sprawdzania poprawności swojego tekstu. Nie zatrzymuj się więc na poziomie Power Pointa.

Artykuł powstał we współpracy z Imageton.pl

Zostań dziennikarzem
Jak odpoczywać (po pracy)?